söndag 22 februari 2009
Grafiskt tryck
Rögle Konsthall erbjuder ett grafiskt blad som är 40 x 50 cm i yttermått och bildens storlek är 31 x 36 cm.
Konstverket är signerat av Lone Larsen & Gertrud Alfredsson.
Tryckt hos Ole Laresen Ateljé i Helsingborg.
Sponsra 2500 kronor och ni får trycket som gåva.
måndag 2 februari 2009
Nyheter från Rögle Konsthall
Snart är Rögle Konsthall igång för säsongen med nya krafttag och med nya drivkrafter.
I april öppnar årets första utställning.
Håll utkik, mycket nytt kommer att hända i år.
I april öppnar årets första utställning.
Håll utkik, mycket nytt kommer att hända i år.
Sommare 2008
Gläds åt att så många kommer och ser på Multipel- utställningen och att jag har fått så starkt stöd för min start av Rögle Konsthall. Det blev en fin invigning med nästan alla konstnärer närvarande och ett fantastiskt väder. Se bilder på Gertruds Blogg.
Många har frågat varför en Konsthall bara är öppen på helger och svaret är att jag arbetar som konstpedagog på Dunkers Kulturhus och att min Konsthall drivs av bara mig själv. Jag har då begränsningar men med en stark vilja av att det ska finnas något spännanade i den här delen av Skåne som jag och många kollegor saknat. Många har frågat varför jag har startat en Konsthall och jag ger samma svar; för att jag kan och vill och att det roar mig att vara producent av konst samtidigt som jag är konstnär. Hjärtligt välkommen! Utställningen pågår till 20 juli.
Många har frågat varför en Konsthall bara är öppen på helger och svaret är att jag arbetar som konstpedagog på Dunkers Kulturhus och att min Konsthall drivs av bara mig själv. Jag har då begränsningar men med en stark vilja av att det ska finnas något spännanade i den här delen av Skåne som jag och många kollegor saknat. Många har frågat varför jag har startat en Konsthall och jag ger samma svar; för att jag kan och vill och att det roar mig att vara producent av konst samtidigt som jag är konstnär. Hjärtligt välkommen! Utställningen pågår till 20 juli.
lördag 14 juni 2008
Recension; Multipel av Sören Sommelius i HD
Kan läsas här!
UTSTÄLLNINGEN PÅGÅR TILL: 20 JULI
Tjerstin Thorsens artikel i HD
Kvällsposten från Malmö har varit här och skrivit och hoppas att den recentionen kommer snart!
Rögle Konsthall smygöppnar.
Ängelholms Konsthall för en dag
Kritik
Namnskydd
Läs om Sofie Igelström på Signerat
Mina väskor och Mia Bengtssons 3 virkade skulpturer.
Vy över multipel utställningen med Klara Kristalovas skulpturer i förgrunden Åsa Maria Bengtsson Skrew up, Kalle Brolins affisch och Morgan Shagerbergs teckning.
Vid fönster finns Maria Johanssons bilder bredvid Ann Blombergs nollor och sedan Christer Svanbergs 5 målningar. På bordet Michael Johanssons Abadyl-spel och tårtbiten framför är gjord av Liselott Nilsson.
måndag 12 maj 2008
Medverkande konstnärer är:
Josefine Axelsson Mia Bengtsson Ann Blomberg Kalle Broin Åsa Maria Bengtsson Cecilia Darle Lina Eriksson Astrid Göransson & David Skoog Sofie Igelström Maria Johansson Michael Johansson Klara Kristalova Karin Mûller-Lindberg Liselott Nilsson Morgan Shagerberg Christer Svanberg Anders Weberg Stina Wollter
KONSTNÄRERNA ÄR LÄNKADE TILL EGNA HEMSIDOR ELLER LIKNANDE:
Morgan Shagerberg/ Titel: Dear 1-10/ Blyertsteckning
Mia Bengtsson/Titel:Rosa och blå monster/ garn
Mia Bengtssons amigurumisJag virkar amigurumis, mjuka samlarfigurer gjorda med glädje, omsorg ochlite galenskap, med inspiration hämtad från japansk popkultur. Ordetamigurumi är just japanskt och betyder ungefär stickat eller virkatmjukdjur. Jag utgick från samma grund till alla figurer och försökte sedan ändra såmycket som möjligt utan att gå bort ifrån basen. Genom att använda garn iolika färger och varierande strukturer fick jag fram tre verk som ärväldigt olika, men samtidigt väldigt lika. Mer info om mina amigurumis finns på www.foxypanda.se
Anders Weberg/ Titel: Still från VideoRögle Brownfields/ Plomerad digital fotoram
Stina Wollter/ Titel: Alarmklocka 1-6/ collage
TIMERS; De tickar, ringer och larmar. Drrring! Titta lite närmare, vad är det? Sopor? Människor? Porr? Dessa timers ryms i handen men bilderna de är täckta med visar fragment av alarmerande företeelser som ingen undgår att drabbas av eller att förhålla sig till. Tick-tack-tick- tack- tiden går... Allt har liksom kokat över för länge sen... Timers- finns i sex exemplar.
Signerade och numrerade och i individuella förpackningar.
Cecilia Darle/ Titel: Ballader om särskilda behov I/ Teckning
Jag jobbar oftast med papper och svart vita material. Växling mellan teckningar gjorda på plats i rummet och mindre som här, på papper, är bra. Jag tycker om att skilja ut det mörka från det ljusa. Jobbar med utspridning och förtätning, stort och litet, stabilt och flyktigt. Försöker få teckningen att få en viss densitet genom att växla mellan olika skärpedjup.
I mina senaste arbeten har jag undersökt hur det blir om jag verkligen försöker upprepa och ordna bildytan enligt en idé om ornamentik. Vad nu det är.
De liknar lite gamla skillingtryck eller ramsor tycker jag. Tidens gång – obönhörlig.
Gör lite ont ibland. Men för det mesta går det över.
Michael Johansson/ Titel: Please visit The abadyl game/ trä, glas, färg
MICHAEL JOHANSSON Artist, Lecturer, Researcher EMAIL: michael@lowend.se WEB: www.lowend.se SHORT CV Michael Johansson,Born 1962, Gothenburg, Sweden.Educated at the royal college of fine arts in Copenhagen 1984 -1990.I worked with digital media as part of my work practice for over 15 years.I have done about 50 exhibitions both in Sweden an abroad.Since 1999 I have been involved in research at the Interactiveinstitute, Space and virtuality studio, and between 2002-2007 at MalmoUniversity arts and communication. Where I teached, digital art,animation, architectural visualization, interaction design, pervasivegaming and digital prototyping PROJECTS ongoing Please visit www.abadyl.se
Klara Kristalova/ Titel: Tunga ögon/ Keramik
Mina arbeten är tredimensionella eller platta teckningar. Jag arbetar helst snabbt, därför tycker jag mycket om lera, trots dess begränsningar och egenheter. Hur färgerna blir inbrända och därmed en del av materialet, och inte ett ytskikt är också viktigt.Jag är inte intresserad av att tänja på keramikens gränser eller bli expert på materialet, utan vill ha ett naturligt flyt från tanke till utförandet.Dessutom vill jag inte fastna i ett material eftersom materialet inte får ta överhanden. Kanske måste jag snart sluta med keramik, hm, jag får se. Jag beskriver i korta drag situationer och gör bilder av känslotillstånd . Gärna tydliga och drastiska, både förförande vackra och svarta, sorgsna och solkiga i sin kärna. Det är inte ofta jag gör något utan en ambivalens innbyggd, en förändring eller överraskning. Mycket inspirerar mig, men kanske allra mest mina egna misslyckanden, både i mitt liv små banala och stora omvälvande och rent konkret misslyckade verk. Jag ägnar mig ganska mycket åt att göra om.
Kalle Brolin/ Screen och stämpeltryckt affisch.
Affisch av Kalle Brolin
Upplaga på 200 exemplar, 1000:- från försäljningen av vart ex. bidrar till att bekosta byggandet av en skulpturprototyp. Köparen av en affisch blir alltså inte bara ägare till ett konstverk (affischen), utan kan också i framtiden besöka utställningar där hon/han varit med om att bekosta en specifik skulptur.
Bakgrundsfärgen är screentryckt, medan de sittande figurerna på läktarna är tryckta individuellt med stämpelfärg och tre olika stämplar, en administrativ kontorsestetik som är menad att föra tankarna lite till ett aktiebrev, eller ett inteckningsbrev, eller en sedel.
På bilden syns människorna i ett hus utan väggar, tak, bänkar och estrad, svävande i väntan på att detta ska byggas.
Om det större projektet
År 2003 började jag arbeta på ett större ca. tioårigt projekt. Affischen och den framtida skulpturen är en del av detta.
Jag började med att kartlägga och samla in information om ca. 125 olika föreningar i Göteborg, mer specifikt föreningar som ägnar sig åt frivilligt socialt arbete. Med frivilligt socialt arbete kan menas att t.ex. människor med ett specifikt problem träffas och stöttar varandra, och gör det i form av en förening. Informationen om dessa föreningar använder jag för att bygga ett arkiv; ett arkiv bygger man för att berätta om den tid man levt i, om något som varit utmärkande för denna tid.
Så småningom hörde jag flera av dessa föreningar jämföra frivilligt socialt arbete med det arbete som gjordes i de äldre svenska folkrörelserna (t.ex. arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen m.fl.). Jag bestämde mig då för att använda materialet i mitt arkiv för att göra några estetiska jämförelser mellan föreningar för frivilligt socialt arbete och folkrörelser - jag tog något specifikt estetiskt uttryck från folkrörelserna, och översatte det till de nyare föreningarnas språk.
Det första exemplet var flaggor och standar. I folkrörelsernas arkiv i Göteborg hittade jag några bevarade gamla standar, och använde dessa som förlagor när jag sydde nya standar åt de nya föreningarna. De nya föreningarnas standar blev neongula med svart text, svarta fransar och tofsar. De motton som stod på de nya standaren var hämtade från de nya föreningarnas egna texter - 'Att Finna Sin Glädje I Andras Glädje', 'Vision Eller Vanmakt', och 'Kurs Fika Politik' är några exempel.
Det andra exemplet var sånger som sjöngs i de äldre folkrörelserna. Jag gjorde på samma sätt som med standaren, och bytte ut de gamla texterna mot nya, alla rader hämtade från de nya föreningarnas egna skrifter. Sedan spelade jag in dem med modernare instrument, elgitarr och laptop.
Jag har också fått de föreningar som har sygrupper på sitt schema att posera för foton, där de ägnar sig åt standarsömnad, och jag har fått de föreningar som har allsångsgrupper på sitt veckoschema att medverka vid inspelningen av sångerna.
Att ta en aktuell samhällelig tendens - framväxten av föreningar för frivilligt socialt arbete - och projicera den tio år fram i tiden, då den mycket väl skulle kunna tänkas faktiskt vara en ny folkrörelse, är ett sätt attt arbeta som jag kallar Social Science Fiction.
Arkivet över föreningarna och de två estetiska jämförelserna har visats i några konstutställningar - första gången var på Galleri Mors Mössa i Göteborg; senast var på Konsthall Trä i Gullspång nu i maj 2008.
Affischen som visas här i Rögle Konsthall är början på en tredje estetisk jämförelse, denna gång av möteslokaler. Folkets Hus och Parker blir förebild för de nya föreningarnas lokaler.
Man kan läsa mer om min konst på hemsidan www.kallebrolin.com
Man kan läsa mer om arkivet över frivilligt socialt arbete på sidan www.kallebrolin/2eller3
Sofie Igelström/ docka/ mix media c:a 17 cm hög
Jag, Fia är en tjej som bor i Hässleholm i Skåne. Har studerat på distans den senaste tiden och jobbat med mina konst projekt. Jag spenderar mycket tid hemma i min lilla atelje där jag sitter och jobbar och pysslar. Konsten är väldigt viktig för mig och det är något jag alltid måste jobba med. Min personliga stil håller jag på hårt och jag försöker förmedla mina lite 'annorlunda' verk till alla. Jag gör 'konstdockor', skulpturer, tittskåp, kollage, och allt annat som faller mig in.
Mina dockor började jag göra i samband med att jag blev gravid och det bara fanns massa 'gulliga' dockor. Mina dockor har alla olika personligheter och trots deras utseende är det dem snällaste dockorna som finns. och i mina ögon dem vackraste. Och jag som älskar dockor ville få in dessa fina hantverksdockorna till även oss vuxna som faller för charmen hos dessa små figurer.
Ann Blomberg Titel: Nollor/ Papper,tråd, metall
Nedan: Titel: Glömd/ Plåt, lackfärg, 20*15 cm
Åsa Maria Bengtsson/ Titel: Skrew up/ bly, trä, fotografi
Christer Svanberg/ Titel: Havskattbebbe/ oljemålning/ 20 x 29cm
Under åren på Malmö Konstskola Forum 1984-89, så började jag bekanta mig med havet i mina motiv. Jag satt ofta nere på ”Ribban” i Malmö och tecknade, bland sanddynerna med kol och fixativ. Sanddynerna byttes ut mot israukar, vintern1986 och efter det, så var det hamnbassängen i Höganäs som roade mig från ovan. För att slutligen utmynna i ”att ta sig vatten över huvudet”. Jag har hittat mina motiv under ytan sedan sommaren 1993, då jag tog dykcertifikat och lärde mig att fotografera under vattenytan. Mina motiv finner jag oftast kring Kullaberg.
Om mitt val av motiv till ”Multipel”.
Jag valde Havskattbebben, för att jag tycker den är söt och förtjänar att uppmärksammas, precis som alla bebbar.
Josefine Axelsson Titel: Alla är med/ Porslin
Nedan Titel: Förbannade svin/ Bronsteckning
små Valter i porslin visar jag på Rögle Konsthall, de är gjorda en och en, för hand, några har tyvärr skadats och gått sönder, men....alla är med.....några har lagats lite. Nån teckning i brons kommer jag ocksåatt visa.
Liselott Nilsson Prinsessbakelse/ Tovad ull som ask
Liselotte Granström Nilsson.Född och uppvuxen i Helsingborg.Har jobbat i huvudsak från Helsingborg men även under några år i England och Mellanöstern.Jag finns numera i Klippan.Yrke och utbildning: reklamtecknare, illustratör och formgivare, finmöbelsnickare, allmänkonservatorassistent och utställnings-formgivare,-tekniker.
Inspirationen kommer i huvudsak från naturen och tingen vi har runt oss i vardagen. Bakverk ser jag som konstverk att betrakta,sedan äta. Funktionen är ett måste i mina alster och att då skapa "funkisbakelsen" var givet.
Maria Johanssons Titel: Övergång/ Lamdafoto på akvarellpapper
Maria Johanssons Titel: Multipel/ Lamdafoto på akvarellpapper
Karin Müller Lindberg Titel: Sprattelgubbar/Folder/ papper, snöre
Jag är en ringräv i sammanhanget men.......
mina multiplar som jag gjort under livets gång
är spridda för vinden ,
tröjor, dikthäften, dockor, tofflor, väskor,
galgar, klädnypor, kritor, flaggor,
påsar, kläder och grafik förståss,
allt såldes för att verksamheter
skulle få pengar för att fungera
'typiskt 70-talstänkande'
hade jag då som nu.
Inbjudan till utställningen gav mig en väldig lust att
pröva mina 'sprattelgubbs' idéer' igen.
Mina skisser av kärlekskranka nakna människor
kommer väl till pass,
bara dra i snöret så rör sig figurerna av hjärtans lust.
Min konst innehåller massor med folk har jag märkt,
alla i en slags stillsam rörelse eller ett slags vilande.
Eller så är det helt folktomt eftersom naturen är bräddfull.
Mänskonaturen brukar jag tänka på och tala om.
Mina dragspelsliknande multiplar är exempel på detta.
www.karinmullerlindberg,com
Astrid Göransson & David Skoog
Titel: Family Business II
KONSTNÄRERNA ÄR LÄNKADE TILL EGNA HEMSIDOR ELLER LIKNANDE:
Morgan Shagerberg/ Titel: Dear 1-10/ Blyertsteckning
Mia Bengtsson/Titel:Rosa och blå monster/ garn
Mia Bengtssons amigurumisJag virkar amigurumis, mjuka samlarfigurer gjorda med glädje, omsorg ochlite galenskap, med inspiration hämtad från japansk popkultur. Ordetamigurumi är just japanskt och betyder ungefär stickat eller virkatmjukdjur. Jag utgick från samma grund till alla figurer och försökte sedan ändra såmycket som möjligt utan att gå bort ifrån basen. Genom att använda garn iolika färger och varierande strukturer fick jag fram tre verk som ärväldigt olika, men samtidigt väldigt lika. Mer info om mina amigurumis finns på www.foxypanda.se
Anders Weberg/ Titel: Still från VideoRögle Brownfields/ Plomerad digital fotoram
Stina Wollter/ Titel: Alarmklocka 1-6/ collage
TIMERS; De tickar, ringer och larmar. Drrring! Titta lite närmare, vad är det? Sopor? Människor? Porr? Dessa timers ryms i handen men bilderna de är täckta med visar fragment av alarmerande företeelser som ingen undgår att drabbas av eller att förhålla sig till. Tick-tack-tick- tack- tiden går... Allt har liksom kokat över för länge sen... Timers- finns i sex exemplar.
Signerade och numrerade och i individuella förpackningar.
Cecilia Darle/ Titel: Ballader om särskilda behov I/ Teckning
Jag jobbar oftast med papper och svart vita material. Växling mellan teckningar gjorda på plats i rummet och mindre som här, på papper, är bra. Jag tycker om att skilja ut det mörka från det ljusa. Jobbar med utspridning och förtätning, stort och litet, stabilt och flyktigt. Försöker få teckningen att få en viss densitet genom att växla mellan olika skärpedjup.
I mina senaste arbeten har jag undersökt hur det blir om jag verkligen försöker upprepa och ordna bildytan enligt en idé om ornamentik. Vad nu det är.
De liknar lite gamla skillingtryck eller ramsor tycker jag. Tidens gång – obönhörlig.
Gör lite ont ibland. Men för det mesta går det över.
Michael Johansson/ Titel: Please visit The abadyl game/ trä, glas, färg
MICHAEL JOHANSSON Artist, Lecturer, Researcher EMAIL: michael@lowend.se WEB: www.lowend.se SHORT CV Michael Johansson,Born 1962, Gothenburg, Sweden.Educated at the royal college of fine arts in Copenhagen 1984 -1990.I worked with digital media as part of my work practice for over 15 years.I have done about 50 exhibitions both in Sweden an abroad.Since 1999 I have been involved in research at the Interactiveinstitute, Space and virtuality studio, and between 2002-2007 at MalmoUniversity arts and communication. Where I teached, digital art,animation, architectural visualization, interaction design, pervasivegaming and digital prototyping PROJECTS ongoing Please visit www.abadyl.se
Klara Kristalova/ Titel: Tunga ögon/ Keramik
Mina arbeten är tredimensionella eller platta teckningar. Jag arbetar helst snabbt, därför tycker jag mycket om lera, trots dess begränsningar och egenheter. Hur färgerna blir inbrända och därmed en del av materialet, och inte ett ytskikt är också viktigt.Jag är inte intresserad av att tänja på keramikens gränser eller bli expert på materialet, utan vill ha ett naturligt flyt från tanke till utförandet.Dessutom vill jag inte fastna i ett material eftersom materialet inte får ta överhanden. Kanske måste jag snart sluta med keramik, hm, jag får se. Jag beskriver i korta drag situationer och gör bilder av känslotillstånd . Gärna tydliga och drastiska, både förförande vackra och svarta, sorgsna och solkiga i sin kärna. Det är inte ofta jag gör något utan en ambivalens innbyggd, en förändring eller överraskning. Mycket inspirerar mig, men kanske allra mest mina egna misslyckanden, både i mitt liv små banala och stora omvälvande och rent konkret misslyckade verk. Jag ägnar mig ganska mycket åt att göra om.
Kalle Brolin/ Screen och stämpeltryckt affisch.
Affisch av Kalle Brolin
Upplaga på 200 exemplar, 1000:- från försäljningen av vart ex. bidrar till att bekosta byggandet av en skulpturprototyp. Köparen av en affisch blir alltså inte bara ägare till ett konstverk (affischen), utan kan också i framtiden besöka utställningar där hon/han varit med om att bekosta en specifik skulptur.
Bakgrundsfärgen är screentryckt, medan de sittande figurerna på läktarna är tryckta individuellt med stämpelfärg och tre olika stämplar, en administrativ kontorsestetik som är menad att föra tankarna lite till ett aktiebrev, eller ett inteckningsbrev, eller en sedel.
På bilden syns människorna i ett hus utan väggar, tak, bänkar och estrad, svävande i väntan på att detta ska byggas.
Om det större projektet
År 2003 började jag arbeta på ett större ca. tioårigt projekt. Affischen och den framtida skulpturen är en del av detta.
Jag började med att kartlägga och samla in information om ca. 125 olika föreningar i Göteborg, mer specifikt föreningar som ägnar sig åt frivilligt socialt arbete. Med frivilligt socialt arbete kan menas att t.ex. människor med ett specifikt problem träffas och stöttar varandra, och gör det i form av en förening. Informationen om dessa föreningar använder jag för att bygga ett arkiv; ett arkiv bygger man för att berätta om den tid man levt i, om något som varit utmärkande för denna tid.
Så småningom hörde jag flera av dessa föreningar jämföra frivilligt socialt arbete med det arbete som gjordes i de äldre svenska folkrörelserna (t.ex. arbetarrörelsen, nykterhetsrörelsen, frikyrkorörelsen m.fl.). Jag bestämde mig då för att använda materialet i mitt arkiv för att göra några estetiska jämförelser mellan föreningar för frivilligt socialt arbete och folkrörelser - jag tog något specifikt estetiskt uttryck från folkrörelserna, och översatte det till de nyare föreningarnas språk.
Det första exemplet var flaggor och standar. I folkrörelsernas arkiv i Göteborg hittade jag några bevarade gamla standar, och använde dessa som förlagor när jag sydde nya standar åt de nya föreningarna. De nya föreningarnas standar blev neongula med svart text, svarta fransar och tofsar. De motton som stod på de nya standaren var hämtade från de nya föreningarnas egna texter - 'Att Finna Sin Glädje I Andras Glädje', 'Vision Eller Vanmakt', och 'Kurs Fika Politik' är några exempel.
Det andra exemplet var sånger som sjöngs i de äldre folkrörelserna. Jag gjorde på samma sätt som med standaren, och bytte ut de gamla texterna mot nya, alla rader hämtade från de nya föreningarnas egna skrifter. Sedan spelade jag in dem med modernare instrument, elgitarr och laptop.
Jag har också fått de föreningar som har sygrupper på sitt schema att posera för foton, där de ägnar sig åt standarsömnad, och jag har fått de föreningar som har allsångsgrupper på sitt veckoschema att medverka vid inspelningen av sångerna.
Att ta en aktuell samhällelig tendens - framväxten av föreningar för frivilligt socialt arbete - och projicera den tio år fram i tiden, då den mycket väl skulle kunna tänkas faktiskt vara en ny folkrörelse, är ett sätt attt arbeta som jag kallar Social Science Fiction.
Arkivet över föreningarna och de två estetiska jämförelserna har visats i några konstutställningar - första gången var på Galleri Mors Mössa i Göteborg; senast var på Konsthall Trä i Gullspång nu i maj 2008.
Affischen som visas här i Rögle Konsthall är början på en tredje estetisk jämförelse, denna gång av möteslokaler. Folkets Hus och Parker blir förebild för de nya föreningarnas lokaler.
Man kan läsa mer om min konst på hemsidan www.kallebrolin.com
Man kan läsa mer om arkivet över frivilligt socialt arbete på sidan www.kallebrolin/2eller3
Sofie Igelström/ docka/ mix media c:a 17 cm hög
Jag, Fia är en tjej som bor i Hässleholm i Skåne. Har studerat på distans den senaste tiden och jobbat med mina konst projekt. Jag spenderar mycket tid hemma i min lilla atelje där jag sitter och jobbar och pysslar. Konsten är väldigt viktig för mig och det är något jag alltid måste jobba med. Min personliga stil håller jag på hårt och jag försöker förmedla mina lite 'annorlunda' verk till alla. Jag gör 'konstdockor', skulpturer, tittskåp, kollage, och allt annat som faller mig in.
Mina dockor började jag göra i samband med att jag blev gravid och det bara fanns massa 'gulliga' dockor. Mina dockor har alla olika personligheter och trots deras utseende är det dem snällaste dockorna som finns. och i mina ögon dem vackraste. Och jag som älskar dockor ville få in dessa fina hantverksdockorna till även oss vuxna som faller för charmen hos dessa små figurer.
Ann Blomberg Titel: Nollor/ Papper,tråd, metall
Nedan: Titel: Glömd/ Plåt, lackfärg, 20*15 cm
Åsa Maria Bengtsson/ Titel: Skrew up/ bly, trä, fotografi
Christer Svanberg/ Titel: Havskattbebbe/ oljemålning/ 20 x 29cm
Under åren på Malmö Konstskola Forum 1984-89, så började jag bekanta mig med havet i mina motiv. Jag satt ofta nere på ”Ribban” i Malmö och tecknade, bland sanddynerna med kol och fixativ. Sanddynerna byttes ut mot israukar, vintern1986 och efter det, så var det hamnbassängen i Höganäs som roade mig från ovan. För att slutligen utmynna i ”att ta sig vatten över huvudet”. Jag har hittat mina motiv under ytan sedan sommaren 1993, då jag tog dykcertifikat och lärde mig att fotografera under vattenytan. Mina motiv finner jag oftast kring Kullaberg.
Om mitt val av motiv till ”Multipel”.
Jag valde Havskattbebben, för att jag tycker den är söt och förtjänar att uppmärksammas, precis som alla bebbar.
Josefine Axelsson Titel: Alla är med/ Porslin
Nedan Titel: Förbannade svin/ Bronsteckning
små Valter i porslin visar jag på Rögle Konsthall, de är gjorda en och en, för hand, några har tyvärr skadats och gått sönder, men....alla är med.....några har lagats lite. Nån teckning i brons kommer jag ocksåatt visa.
Liselott Nilsson Prinsessbakelse/ Tovad ull som ask
Liselotte Granström Nilsson.Född och uppvuxen i Helsingborg.Har jobbat i huvudsak från Helsingborg men även under några år i England och Mellanöstern.Jag finns numera i Klippan.Yrke och utbildning: reklamtecknare, illustratör och formgivare, finmöbelsnickare, allmänkonservatorassistent och utställnings-formgivare,-tekniker.
Inspirationen kommer i huvudsak från naturen och tingen vi har runt oss i vardagen. Bakverk ser jag som konstverk att betrakta,sedan äta. Funktionen är ett måste i mina alster och att då skapa "funkisbakelsen" var givet.
Maria Johanssons Titel: Övergång/ Lamdafoto på akvarellpapper
Maria Johanssons Titel: Multipel/ Lamdafoto på akvarellpapper
Karin Müller Lindberg Titel: Sprattelgubbar/Folder/ papper, snöre
Jag är en ringräv i sammanhanget men.......
mina multiplar som jag gjort under livets gång
är spridda för vinden ,
tröjor, dikthäften, dockor, tofflor, väskor,
galgar, klädnypor, kritor, flaggor,
påsar, kläder och grafik förståss,
allt såldes för att verksamheter
skulle få pengar för att fungera
'typiskt 70-talstänkande'
hade jag då som nu.
Inbjudan till utställningen gav mig en väldig lust att
pröva mina 'sprattelgubbs' idéer' igen.
Mina skisser av kärlekskranka nakna människor
kommer väl till pass,
bara dra i snöret så rör sig figurerna av hjärtans lust.
Min konst innehåller massor med folk har jag märkt,
alla i en slags stillsam rörelse eller ett slags vilande.
Eller så är det helt folktomt eftersom naturen är bräddfull.
Mänskonaturen brukar jag tänka på och tala om.
Mina dragspelsliknande multiplar är exempel på detta.
www.karinmullerlindberg,com
Astrid Göransson & David Skoog
Titel: Family Business II
måndag 31 mars 2008
FÖRSTA UTSTÄLLNING ÄR: Multipel
Nästa utställning har vernissage lördagen den 7 juni och heter Multipel. Med konstnärer från när och fjärran: Maria Johansson, Michael Johansson, Stina Wolter, Ann Blomberg, Klara Kristalova, Morgan Shagerberg, Cecilia Darle, Astrid Göransson & David Skoog, Åsa Maria Bengtsson, Josefine Axelsson, Christer Swanberg, Anders Weberg, Mia Bengtsson, Karin Mûller-Lindberg, Kalle Brolin.
Multipel dök upp för mig första gången i slutet av 80- talet. Och i mina umgänge var det nog inte så konstigt med detta. Min teori är att det dök upp som ett alternativ till grafikernas upplagor. I princip samma sak egentligen bara att i multipel kanske de andra konstutövarna kunde känna att det inte blev så stor upplaga. Kanske också att alla x var handgjorda. I mitt fall gör det inte något att man tryckt upp tex. en bok i 100 - 1000 exemplar.
Mitt intresse för multipeln då, är att hitta en ny rumslig form att ta hand om, visa och sälja konst, likt ett arkiv eller en affär där man ständigt har något på gång runt om detta utställningar, projekt och happenings. En mötesplats!
Info på Vikipedia:
En multipel eller heltalsmultipel a av ett tal t är ett tal sådant att det kan skrivas som t·n för något heltal n.
Exempelvis är 15, 95 och 1040 heltalsmultipler av 5, och om man köper ägg i kartonger om sex ägg kommer det totala antalet ägg alltid att bli en heltalsmultipel av sex.
Trädgårdsrundan 5/6 - 8/6
Multipel dök upp för mig första gången i slutet av 80- talet. Och i mina umgänge var det nog inte så konstigt med detta. Min teori är att det dök upp som ett alternativ till grafikernas upplagor. I princip samma sak egentligen bara att i multipel kanske de andra konstutövarna kunde känna att det inte blev så stor upplaga. Kanske också att alla x var handgjorda. I mitt fall gör det inte något att man tryckt upp tex. en bok i 100 - 1000 exemplar.
Mitt intresse för multipeln då, är att hitta en ny rumslig form att ta hand om, visa och sälja konst, likt ett arkiv eller en affär där man ständigt har något på gång runt om detta utställningar, projekt och happenings. En mötesplats!
Info på Vikipedia:
En multipel eller heltalsmultipel a av ett tal t är ett tal sådant att det kan skrivas som t·n för något heltal n.
Exempelvis är 15, 95 och 1040 heltalsmultipler av 5, och om man köper ägg i kartonger om sex ägg kommer det totala antalet ägg alltid att bli en heltalsmultipel av sex.
Trädgårdsrundan 5/6 - 8/6
fredag 28 mars 2008
Rögle Konsthall ligger på samma plats som Rögle tegelbruk en gång låg.
Under dessa dagar men då med en helg framför mig, har det hunnit vara nästan 370 besökare i Rögle Konsthall. Vilket är mycket bra tycket jag. Det har varit flera konstföreningar på besök och hoppas att fler kommer efter hand. Trevliga besök av byborna vilket ger mig mycket historik om Rögle och jag har redan nya spännande ideér att jobba vidare med. Nils Berg som berättade om att han hade åkt skridskor på dammarna vid 50- talet och jobbat på Lönhults gård och känner till mycket om orten och gårdarna här. Mycket trevligt möte med herr och fru Berg.
Konstrundans hemsida
Konstrundans hemsida
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)